Πέμπτη 25 Αυγούστου 2011

Παιδεία: no money, no honey!


24 Αυγούστου 2011, εν μέσω θέρους, ψηφίζεται στη Βουλή με μεγάλη πλειοψηφία ο νόμος-πλαίσιο για τα ελληνικά πανεπιστήμια. Μετά από ένα θρίλερ διαβουλεύσεων, η Νέα Δημοκρατία, αφού έκανε τα ναζάκια της βέβαια, τελικά πείστηκε και υπερψήφισε το νομοσχέδιο που είχε ήδη υπερψηφίσει το κυβερνόν κόμμα ομού μετά των βουλευτών του ΛΑ.Ο.Σ., καθώς συνειδητοποίησε το πόσο άρτιο είναι αυτό το νομοσχέδιο. Οι αλλαγές που θα επιφέρει στα ελληνικά πανεπιστήμια είναι σημαντικότατες.
Κατ’ αρχάς, καταργείται το πανεπιστημιακό άσυλο, πράγμα το οποίο σημαίνει ότι ο χώρος του πανεπιστημίου εξισώνεται με όλους τους υπόλοιπους δημόσιους χώρους, σύμφωνα με την Άννα Διαμαντοπούλου. Άρα, είτε πηγαίνει κανείς στο πανεπιστήμιο, είτε στις δημόσιες τουαλέτες είναι το ίδιο. Θα μου πείτε βέβαια, ποια η διαφορά ενός πανεπιστημίου στην Ελλάδα μετά από μια κατάληψη σε σχέση με τις δημόσιες τουαλέτες όλο το χρόνο; Καμμία! Η κατάργηση του ασύλου συνδέεται με την ανεξέλεγκτη δράση ακραίων ομάδων στα πανεπιστήμια, οι οποίοι δρουν χωρίς να λαμβάνουν συνήθως υπόψιν τους καμμία ομόφωνη απόφαση της πανεπιστημιακής κοινότητας. Από την άλλη όμως, γι’ αυτή τη δράση των ομάδων αυτών ευθύνεται το ίδιο το κράτος που επιτρέπει στον καθένα να εισέρχεται στους πανεπιστημιακούς χώρους και να συμπεριφέρεται λες και είναι τσιφλίκι του. Αντί να ενισχύσει την θέση της απόψεως του συνόλου των φοιτητών, καταργεί το θεμελιώδες δικαίωμα της προστασίας του φοιτητή εντός του πανεπιστημίου που θεσπίστηκε μετά τα γεγονότα του Μάη του 1968 και του Νοέμβρη του 1973, στα πλαίσια μιας δήθεν πάταξης των ακραιοτήτων. Έτσι όμως, ακόμη και μετά από ομόφωνη απόφαση των φοιτητών για μια ειρηνική κατάληψη του Πανεπιστημίου, η αστυνομία θα έχει δικαίωμα εισβολής. Και όλοι ξέρουμε πόσο αποτελεσματική είναι η Ελληνική Αστυνομία σε τέτοιες υποθέσεις.
Ακόμη, το δικαίωμα των φοιτητών να εκλέγουν τον Πρύτανη του πανεπιστημίου όπου σπουδάζουν καταργείται, παρά τις «φιλότιμες» προσπάθειες της Νέας Δημοκρατίας να μας δώσει ένα 5% επί του συνόλου των ψήφων, έτσι για να νιώθουμε το Πανεπιστήμιο σαν το σπίτι μας! Είναι βέβαιο πως αυτή η απόφαση πάρθηκε με γνώμονα τη κατάσταση στα μεγάλα Πανεπιστήμια, στα οποία οι μόνοι φοιτητές που ψηφίζουν για Πρύτανη είναι κάποιοι που έχουν συγκεκριμένα συμφέροντα και το ποσοστό συμμετοχής είναι εξαιρετικά χαμηλό. Είναι «αντιδημοκρατικό» όμως να πεις «υποχρεωτική ψήφος όλων των φοιτητών στις Πρυτανικές εκλογές», ή να καλλιεργήσεις μια νοοτροπία σύμφωνα με την οποία είναι καθήκον του καθενός να συμμετέχει στις εκλογές αυτές. Άρα, αφαιρούμε και αυτό το δικαίωμα από τους φοιτητές, τους δίνουμε άλλη μια λευκή μέρα για να πάνε για καφέ. Και αφού σε αυτή τη χώρα μαζί με τα ξερά καίγονται και τα χλωρά, οι φοιτητές μικρών πανεπιστημίων όπως το Ιόνιο Πανεπιστήμιο, που στις τελευταίες εκλογές πήγαν αθρόα να ψηφίσουν, και τις δύο ημέρες των εκλογών, συμπαρασύρονται στον Καιάδα με τους «ανενεργούς φοιτητές». Πάμε λίμπρο για καφέ;
Επιπλέον, στα πλαίσια της πάταξης της οικογενειοκρατίας και των πελατειακών σχέσεων (αμάν, λες και διαβάζω ξανά την Ιστορία κατεύθυνσης, στο κεφάλαιο για το κατάσταση στην Ελλάδα μετά τον Τρικούπη) θα συμμετέχουν υποχρεωτικά στα εκλεκτορικά σώματα και θα βάζουν ακόμη και υποψηφιότητα για πρυτάνεις, με μόνη προϋπόθεση την τέλεια γνώση της ελληνικής γλώσσας. Το δεύτερο δεν είναι απαραίτητα κακό, καθώς και Έλληνες έχουν γίνει πρυτάνεις στο εξωτερικό και ίσως έτσι γίνουν πιο στενές οι συνεργασίες με ξένα πανεπιστήμια. Όμως, πρώτον, πρέπει να έχουμε ξένο πρύτανη για να διεθνοποιήσουμε τα πανεπιστήμιά μας, και δεύτερον, οι υποψήφιοι αυτοί θα έχουν καμμία γνώση των ελληνικών προβλημάτων, των απαιτήσεων της ελληνικής κοινωνίας ή θα διοικούν τα ελληνικά πανεπιστήμια σαν φέουδα του Καρλομάγνου; Όσον αφορά το πρώτο, την υποχρεωτική συμμετοχή ξένων στα συμβούλια, στη λήψη αποφάσεων και στις εκλογές, ενώ οι φοιτητές παίρνουν ξανά ό,τι έπαιρναν από την ελληνική παιδεία, τότε επανερχόμαστε σε εποχές Άρμανσμπεργκ-Μάουερ-Άιντεκ και μας υπενθυμίζουν ότι το νέο μας πολίτευμα είναι η κοινοβουλευτική ΔΝΤκρατία, άρα ακόμη και οι αποφάσεις των πανεπιστημίων θα ελέγχονται έστω και σε μικρό ποσοστό από ξένους, μη γνώστες των ελληνικών προβλημάτων και ζητημάτων, καθιστώντας φοιτητές και Έλληνες ή ξένους που βρίσκονται ήδη στην Ελλάδα Πανεπιστημιακούς εγκεφαλικά κατώτερους για την συμμετοχή στα πανεπιστημιακά ζητήματα. Δυστυχώς, οι ελληνικές αρχές είναι ανήμπορες να πατάξουν ακόμη και σήμερα προβλήματα από άλλη χιλιετία.
Επίσης, καθιερώνονται και οι χορηγίες στα πανεπιστήμια. Το ελληνικό κράτος, αδυνατώντας να χρηματοδοτήσει τη παιδεία πια, δίνει την δυνατότητα σε επιχειρήσεις να επενδύουν στα ελληνικά πανεπιστήμια. Η Ελλάδα βρίσκεται στην 83η θέση διεθνώς, μαζί με την Αργεντινή, καθώς σπαταλά μόλις το 4% του ΑΕΠ της για την παιδεία. Σημειωτέον ότι μια θέση πιο πάνω απ’ την Ελλάδα είναι η Ερυθραία με 4,1% του ΑΕΠ της για την παιδεία και μια θέση πιο κάτω το Μπουρούντι με 3,9%. Στην πρώτη θέση είναι η Κούβα (18,7%) ενώ και οι Σκανδιναβικές χώρες πρωτοπορούν (Δανία 8,5%, Σουηδία 7,7%, Νορβηγία 7,6%). Οι χορηγίες αυτές δεν σημαίνουν τίποτα άλλο παρά μόνο την ιδιωτικοποίηση του πανεπιστημίου. Μόνο οι θετικές επιστήμες θα βρουν χορηγούς καθώς αυτές είναι που παρέχουν «νέα γνώση» σύμφωνα με το Υπουργείο Παιδείας. Άρα οι ανθρωπιστικές επιστήμες δεν έχουν θέση στη νέα παιδεία. Βέβαια, και οι χορηγίες αυτές θα οδηγήσουν τις θετικές επιστήμες στην κατευθυνόμενη έρευνα, αυτή που συμφέρει τον χορηγό. Ας μην ξεχνάμε πως με την μείωση της κρατικής επιχορήγησης στα πανεπιστήμια, αυτά θα οδηγηθούν σιγά σιγά στην θέσπιση διδάκτρων ώστε να μπορούν να επιβιώσουν. Βέβαια, σε καμμία Σκανδιναβική χώρα, πλην της Δανίας, δεν πληρώνει κανείς δίδακτρα για προπτυχιακές και μεταπτυχιακές σπουδές.
Ύστερα, επανέρχονται τα φοιτητικά δάνεια. Βλέποντας πως δεν θέλουν να χρηματοδοτήσουν την παιδεία, αρχίζουν να ξαναδιαφημίζουν αυτό τον θεσμό, ο οποίος είναι ιδιαίτερα διαδεδομένος στο εξωτερικό. Τα δάνεια είναι άτοκα και η αποπληρωμή δεν πιέζει τον φοιτητή καθώς πρέπει να αποπληρώσει το δάνειο στο κράτος. Μόνο που στο εξωτερικό, όλοι οι 18χρονοι παίρνουν φοιτητικό δάνειο γιατί δεν θέλουν να παίρνουν χρήματα από τους γονείς τους, ως νοοτροπία δεν έχουν πρόβλημα να συγκατοικούν με αγνώστους και με άτομα άλλου φύλου, ώστε να μην σπαταλούν πολλά χρήματα για στέγαση και είναι σίγουροι για την επαγγελματική τους αποκατάσταση, άρα και αποπληρωμή του δανείου με τα δικά τους λεφτά. Στην Ελλάδα είναι πρακτικά αδύνατον, τα δύο πρώτα για λόγους νοοτροπίας, το τρίτο λόγω απουσίας θέσεων εργασίας. Και θέτω το εξής ερώτημα: το κράτος επαναφέρει τα φοιτητικά δάνεια, μήπως όμως θα έπρεπε να σκέφτεται και τις υποτροφίες για φοιτητές/μαθητές που αριστεύουν ή/και σε παιδιά φτωχών οικογενειών; Αλλά όχι, μην δώσουμε χρήματα στους φοιτητές! Υπάρχει η Eurobank να επιβραβεύει επιτυχόντες στα πανεπιστήμια και να τους δίνει ένα καλό έναυσμα για να ξεκινήσουν την ακαδημαϊκή τους πορεία. Μήπως όμως θα έπρεπε να το κάνει το κράτος αυτό;
24 Αυγούστου 2011, η ημερομηνία του βίαιου θανάτου της δωρεάν παιδείας. Να ζήσουμε να τη θυμόμαστε.† Μετά όμως να μην αναρωτιούνται για ποιο λόγο υπάρχει διαρροή μυαλών προς το εξωτερικό. Οι ίδιοι που παραπονιούνται είναι αυτοί που οδήγησαν και συνεχίζουν να οδηγούν και θα συνεχίσουν από ότι φαίνεται να οδηγούν την νεολαία έξω από την νυν και αεί Ψωροκώσταινα.

Κωνσταντίνος Καλαχάνης

http://www.parapolitika.gr/ArticleDetails/tabid/63/ArticleID/233675/Default.aspx

3 σχόλια:

  1. κωνσταντίνε,
    συμφωνώ απόλυτα με αυτά που λες. Εγώ πιστεύω ότι η κατάργηση του ασύλου θα ερχόταν αργά ή γρήγορα και να σου πω δε διαφωνώ απόλυτα με αυτή. Γιατί σε αυτή τη χώρα όλοι μας (μικροί και μεγάλοι)δεν έχουμε μάθει να διαχειριζόμαστε σωστά τις ελευθερίες μας. Κάθε φορά που γίνεται πορεία στο κέντρο της Αθήνας βρίσκουν την ευκαιρία ακραίες ομάδες, όπως είπες, να τα κάνουν γυαλιά καρφιά εκμεταλλευόμενοι το άσυλο. Κι εμείς οι φοιτητές βλέπουμε το χώρο όπου σπουδάζουμε να καταστρέφεται ξανά και ξανά και δεν αντιδρούμε.Πιστεύω ότι αν η γενιά μας ή οι επόμενες είναι άξιες του ασύλου θα το διεκδικήσουν ξανά. Γιαυτό πρέπει να ξέρουμε ότι σε αυτόν τον κόσμο τα δικαιώματα και οι ελευθερίες δεν είναι δεδομένα. Το ότι τα κατάκτησαν οι προηγούμενες γενιές δε σημαίνει κάτι από μόνο του. Αν και εμείς δεν τα προασπιστούμε και τα αφήσουμε να εκφυλίζονται έτσι, θα τα στερηθούμε ξανά. έτσι λειτουργεί η δημοκρατία.
    Κι όσον αφορά τις εταιρείες που θα χρηματοδοτούν την τριτοβάθμια εκπαίδευση, νομίζω ότι κατά βάθος θα ωφελήσουν τα πανεπιστήμια. Σίγουρα θα κατευθύνουν σε μεγάλο βαθμό την έρευνα και το περιεχόμενο σπουδών, αλλά μη μου πείτε ότι αυτά δεν κατευθύνονται ήδη από το κράτος. Θα μου πείς:έρευνα υπάρχει; Ελάχιστη. Για αυτό θα ωφεληθούμε γιατί το πανεπιστήμιο επιτέλους θα αποκτήσει πόρους. Σίγουρα η ιδιωτικοποίηση που συντελείται είναι καταστροφική, αλλά ας μη γελιόμαστε δημόσια δωρεάν παιδεία δεν είχαμε ποτέ και αυτή που είχαμε έμπαζε από παντού.
    Το μέλλον του πανεπιστημίου είναι πάνω από όλα στα δικά μας χέρια, όποια απόφαση κι αν πάρουν οι επάνω.
    Χρυσάνθη

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  2. Να επιβληθουν διδακτρα με την προυποθεση πως μεσα σε αυτα θα περιλαμβανονται τα παντα. Βιβλια, διαμονη, σιτιση και φυσικα οχι στα χαλια που παρεχεται τωρα! Αμα θελουνε ευρωπαικες προδιαγραφες να ισχυουν παντου οχι οπου τους βολευει! Αλλα θα γινει αυτο? Οπως ειπες Κωστα ολα ειναι θεμα νοοτροπιας... και δυστυχως η νοοτροπια εδω ειναι ολα τα μεγαλεπιβολα σχεδια να γινονται μισα και μισοκουτελα,στο ποδι και στα γρηγορα κουκουλωνουμε και τις ατελειες και ολα τελεια μεχρι να περασουν μερικα χρονακια και οι ατελειες να εχουν διογκωθει σε βουνο που αντε να το μαζεψεις και φτου κι απ την αρχη... λυπαμαι αλλα εχω αρχισει να χανω την εμπιστοσυνη μου απεναντι σε ολους.

    Οσο για το ασυλο μια απο τα ιδια. Ανευθυνοτητα και ηλιθιοτητα. Οι καταληψεις τελος, οι φοιτητες δεν εχουν δικαιωμα να διεκδικησουν το δικιο τους οταν τους το στερουν και ας κατσουμε τωρα να σκεφτουμε αλλα μεσα πιεσης αν δεν θελουμε ξαφνικα να βρεθουμε στο κρατητηριο... και να σας πω και κατι...και να μην το καταργουσαν τωρα οταν θα μπουν μεσα οι επιχηρεισεις και θα επιβληθει σιγα σιγα ιδιωτικοποιηση το ασυλο δεν θα εχει καμια υποσταση γιατι απλα το πανεπιστημιο δεν θα ειναι πλεον δημοσιο αλλα θα αποφερει κερδος σε καποιον... αρα καταληψη και ασυλο = καταπατηση ιδιοκτησιας. Πραγματικα λυπαμαι...
    Μαρια

    ΑπάντησηΔιαγραφή
  3. Συμφωνώ απολύτως στο τελευταίο κομμάτι...περί διαρροής μυαλών προς το εξωτερικό.Οφείλουν να συνειδητοποίησουν πως ο κόσμος, και ιδιαίτερα ο φοιτητής, στρέφεται προς την αγορά εργασίας του εξωτερικού, γιατί έρχεται αντιμέτωπος με την επιλογή του αν θα παραμείνει στην Ελλάδα ή θα διαφύγει στο εξωτερικό, όπου οι προοπτικές για μια σταθερή, με σταθερό εισόδημα, εργασία είναι περισσότερες. Τώρα όσον αφορά τα όλα όσα αναφέρθηκαν προηγουμένως, είναι γεγονός πως πρέπει να αποδεχτούμε την πικρή αλήθεια:το δημόσιο πεθαίνει, όπως πεθαίνουν και τα δικαιώματά μας καθημερινά.Κάποτε λέγαμε πως ο άνθρωπος δεν έχει μόνο δικαιώματα αλλά και υποχρεώσεις.Σήμερα είναι αδύνατο να ισχυριστούμε κάτι τέτοιο, εφόσον δεν έχουμε κανένα δικαίωμα να υπερασπιστούμε.Είναι, λοιπόν, υποχρέωσή μας να υπερασπιστούμε ό,τι έχει απομείνει, διότι τίποτα και κανένας δεν θα παλέψει γι' αυτά...
    Αυτό δεν είναι ένα μήνυμα αισιοδοξίας, ούτε το αντίθετο.Είναι η αλήθεια και η σκληρή πραγματικότητα...
    Σ.Μ.

    ΑπάντησηΔιαγραφή